"Hjälp de ryska dockorna att hitta hem"

En helt makalös, väldigt konstig dröm ändå.. Jag och mina drömmar, kan bli nästan vad som helst.

Jag drömde att det var en reklam på tv, nästan lite "rädda barnen"-aktigt.. Det handlade om såna ryska dockor (babushkor heter det kanske?) som var gjorda tyg med lite stoppning i, man kan nästan säga att de var gosedjur. De var ryska dockor i min dröm, men såna dockor brukar ju innehålla flera dockor i allt mindre storlekar -men så var det inte i min dröm, de fanns visserligen i olika storlekar men de var inte inuti varandra.. nåja.

Hur som helst, på något sätt hade dessa tygdockor kommit från ryssland och de hade ingenstans att ta vägen. Så i hopp om att sveriges befolkning skulle köpa dockorna gjordes en reklam. I den reklamen visade de hur dockorna kunde användas, och de var VÄLDIGT användbara. En viktig detalj var hur de var utformade, deras kroppar var inte så proportionella.. (om man tänker sig att man tar huvudet i ena handen och fötterna i andra och tänjer ut dockan så att mellandelen på kroppen blir längre än vanligt..) denna kroppsmissbildning gjorde att när man lyfte upp dem så hade de en tendens att "vissna"..

Såå, detta bidrog till att dockorna kunde användas på mycket olika sätt: Ett klipp i reklamen visade att man kunde använda en docka som en grytlapp, otroligt funktionellt m.t.p den vissna kroppen som omslöt lockets "handtag" på bästa tänkbara sätt! Ett annat exempel var att man kunde använda en docka (av större storlek) som en kudde på en fåtölj, och tack vare kroppen som var böjlig kunde man hur enkelt som helst lägga den på toppen av fåtöljens ryggstöd (så att "fötterna" var på ryggstödets baksida och "huvudet" var på fåtöljens framsida, eller tvärtom, vilket som behagade mest).

"Hjälp de ryska dockorna att hitta hem. Hjälp dem att hitta sina nya hem i Sverige"

Samma natt drömde jag en annan dröm, den var dock inte lika rolig.. Vid tågstationen i Göteborg kunde man köpa sig en tallrik varm soppa (utomhus). I väntan på sitt tåg kunde man värma sig i små plastliknande lådor stora nog för två fullvuxna männikor. För att öppna dörren tryckte man endast på den och den sköts ut. Dessa var oftast upptagna pga deras popularitet.

Som sagt, inte lika roligt. Men jag gillade de ryska dockorna.. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback